6. آموزش‌های الکترونیکی کارکنان بر پرهیز از دادن وعده‌های بی‌مورد و غیرقابل انجام در اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان تأثیر دارد.
7. آموزش‌های الکترونیکی کارکنان بر تعهد به انجام وظایف در مدت زمان تعیین شده و مطابق قولی که به ارباب رجوع داده شده است، در اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان تأثیر دارد.
8. آموزش‌های الکترونیکی کارکنان بر تسهیل در پذیرش ارباب رجوع و فراهم آوردن فضای صمیمی ضمن رعایت مقررات در اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان تأثیر دارد.
9. آموزش‌های الکترونیکی کارکنان بر علاقه‌مندی به فراگیری روش‌های جدید و کسب آگاهی بیشتر در زمینه کاری در اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان تأثیر دارد
1-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی تحقیق
1-6-1- تعاریف مفهومی
آموزش الکترونیکی: آموزش الکترونیکی صرفاً به گذراندن یک دوره خاص از طریق کامپیوتر اطلاق نمی‌شود. این نوع آموزش به شیوه‌های جدید ادغام منابع، تأثیرات متقابل، افزایش عملکرد و فعالیت‌های ساخت یافته‌ی آموزش گفته می‌شود. و وسیله‌ای برای یادگیری از راه دور است. در واقع آموزش مجازی یک روش آموزشی است که برای آموزش‌گر و آموزش گیرنده این فرصت را فراهم می‌کند که در عین حال که از نظر زمان و مکان از هم دور هستند، فاصله‌ی آموزشی موجود را با وسایل مناسب تکنولوژیک پر کنند. در این نوع آموزش، کامپیوتر، تکنولوژی ارتباطات (ICT) و شبکه‌ها به ویژه شبکه جهانی اینترنت برای پر کردن فاصله آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد (برهانی و همکاران، 1391).
رضایتمندی مشتری: رضایت‌مندی مشتری را به عنوان احساس یا نگرش یک مشتری نسبت به یک محصول یا خدمت بعد از استفاده از آن تعریف می کنند(جمال و ناصر،2002).
رضایت‌مندی خانواده شهدا و ایثارگران: شامل مؤلفه‌های طرح تکریم ارباب رجوع و شامل این می‌باشد که کارمند علاقه‌مند به انجام دادن وظایف زیر می‌باشد:
انجام امور مطابق با قوانین و مقررات سازمان
2.سرعت و دقت در پاسخگویی به ارباب رجوع
3.رفتار توام با خوشرویی و متانت نسبت به مراجعه کنندگان
4.ارائه خدمات به ارباب رجوع با رعایت انصاف و بدون تبعیض
5.راهنمایی صحیح مراجعان به بخش های مختلف
6.پرهیز از دادن وعده های بی مورد و غیر قابل انجام

در این سایت فقط تکه هایی از این مطلب با شماره بندی انتهای صفحه درج می شود که ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت کلمات به هم بریزد یا شکل ها درج نشود

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

ولی برای دانلود فایل اصلی با فرمت ورد حاوی تمامی قسمت ها با منابع کامل

اینجا کلیک کنید

7.تعهد به انجام وظایف در مدت زمان تعیین شده و مطابق قولی که به ارباب رجوع داده شده است
8.تسهیل در پذیرش ارباب رجوع و فراهم آوردن فضای صمیمی ضمن رعایت مقررات
9.علاقه مندی به فراگیری روش های جدید و کسب آگاهی بیشتر در زمینه کاری. (جلالی، 1384).
1-6-2- تعاریف عملیاتی:
آموزش الکترونیکی:
شامل دوره‎های آموزشی شامل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، مبارزه با فساد اداری، آشنائی با بخشنامه ها و دستورالعملهای اشتغال ایثارگران، آشنائی به مجموعه قوانین و مقررات ایثارگران مهارت‌های ارتباطی، آیین نگارش، طراحی و به صورت الکترونیکی ( مجازی، سی‌دی و نرم افزار) آموزش داده شد.
رضایت‌مندی خانواده شهدا و ایثارگران:
عبارتی است از نمراتی که از از طریق پرسشنامه محقق ساخته عملیاتی می شود
فصل دوم
ادبیات و پیشینه پژوهش
مقدمه
در قرن حاضر، تحولات جدید باعث شده است تا بخش خدمات با سرعت بسیار زیادی گسترش پیدا کند؛ به طوری که براساس آمارهای موجود، نزدیک به 70 درصد از حجم نیروی کار در بخش خدمات مشغول به کار هستند. این آمار، اهمیت بالای بخش خدمات و نقش مهم آن در توسعه کشورها را نشان می‌دهد. با توجه به اهمیت بخش خدمات،تعالی کیفیت خدمات در این بخش نیز اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند، به نحوی که ارائه خدمات با کیفیت از چالشهای مهم قرن حاضردر سازمانهای خدماتی به شمار می‌رود (حاجی بیگی، 1388: 24). زندگی اثربخش در قرن بیست و یکم مستلزم شناخت ویژگی‌های این قرن است. ویژگی‌های اساسی این عصر‍‍، اطلاعات و جامعه اطلاعات – محوری است. امروزه، فناوری‌های اطلاعات به ما اجازه می‌دهند تا آموزش را متناسب با نیازها ارایه دهیم، زیرا از یک طرف محدودیت‌های گذشته را از بین می‌برند و از طرف دیگر، اختیاراتی را برای ما فراهم می‌آورند و به فراگیران اجازه می‌دهند تا نیازهای خود را در زمان مناسب خود برای یادگیری مرتفع سازند. توسعه?تکنولوژی?اطلاعات?به?رشد?یادگیری?آنلاین?به?عنوان یک?روش?نوین?در?آموزش?منجر?شده?است. امروزه یادگیری?الکترونیکی?به?یک?روند?تازه?رو?به?رشد?در یادگیری?و?همچنین?یک?استراتژی?مهم?جهت?ترویج?و ارتقاء?آموزش?در?تمام?کشورهای?بزرگ جهان?تبدیل?شده?است.
2-1- بخش اول: آموزش های الکترونیکی
2-1-1- تعریف آموزش
در فرهنگ لغت عمید معنی لغوی کلمه آموزش را آموختن، تعلیم دادن و یاد دادن ذکر شده است. لیکن در اصطلاح، آموزش عبارت است از انتقال دانستنی ها، اطلاعات و مهارتها به فرد به شرطی که در او ایجاد تغییر کند. اصولاً آموزش راهی است که مقصد آن پدید آوردن دگرگونی و تحول است و آموزشی که به هیچ گونه تحولی نیانجامد از معنی حقیقی خود دور است (جعفری مشاهیری، 1392: 12).
هر نوع اقدامی موجب تغییر در رفتار می شود.
تغییر رفتار بر پایه شناخت و انگیزه صورت می گیرد.
آموزش بوسیله تعامل صورت می گیرد.
این تعامل بین شاگرد و معلم صورت می گیرد. این تعامل حاصلش یادگیری است.
آموزش کارکنان را بطور کلی می توان چنین تعریف کرد: کمک و مساعدت به فرد به منظور موثر و مفید ساختن او در انجام وظایف جاری و آتی. این عمل با توجه به احتیاجات و از طریق ایجاد و پرورش عادات فکری , نحوه عمل , طرز تلقی و مهارتهای مطلوب در کارمند و دادن اطلاعات و معلومات مورد نظر به او انجام می گیرد(جعفری مشاهیری، 1392: 13).
2-1-2- یادگیری یا آموزش
متخصصین علم تعلیم و تربیت , معتقد هستند که آموزش مساوی با یادگیری نمی باشد و دو مفهوم آموزش و یادگیری را یکی نمی دانند. بلکه هر کدام را جریانی جدای یکدیگر می دانند. پس بهتر است ابتدا ببینیم یادگیری چیست و ماچگونه یاد می گیریم. اگر به خاطرات تحصیلی خود در گذشته باز گردیم می بینیم بعضی از مطالب درسی به خوبی در ذهنمان مانده است. اما این مسئله در مورد همه مطالب درسی صدق نمی کند و با وجودی که همه مطالب به ما آموزش داده شده است اما ما همه آنها را یاد نگرفته ایم.
به عبارت دیگر آموزش همیشه منجر به یادگیری نشده است.
برای روشن شدن مطلب بهتر است ببینیم در آن لحظاتی که آموزش سبب یادگیری ما شده است چه جریانی رخ داده است. یعنی ما چگونه یاد گرفتیم. مسلما” عوامل متعددی در این امر دخالت داشته اند که بطور خلاصه به آن اشاره می شود:
1- نیاز به داشتن
2- انگیزه
3- طرح سوال یا مسئله
4- علاقمندی و کنجکاوی برای حل مسئله
5- صرف وقت و زمان برای بررسی راه حلهای مختلف
6- یافتن پاسخ و یا حل مسئله و مشکل
7- احساس رضایت از برطرف شدن نیاز اولیه
اگر به این عوامل توجه کنید متوجه می شوید که یک موضوع در همه آنها اساسی و مشترک است و آن این است که : “یادگیری امری است فردی که در آن انسان هم یگانه هدف است و هم یگانه وسیله” به عبارت دیگر تا خود فرد با موضوع در گیر نشود یادگیری صورت نمی گیرد.
نکته دیگری که از بررسی این عوامل به چشم می خورد وجود یک نوع تاثیر و تاثر متقابل بین فرد و محیط (دیگران …) می باشد که حاصل آن نوعی تغییر و رشد را سبب می شود. یعنی انسان با طی مسیر یادگیری دستخوش تغییراتی در تفکر , عمل و نگرش خود می شود و همه ما در بدو تولد برای تمام مطالبی که جهت ادامه حیات خود یادگرفته ایم چنین مسیری را پیموده ایم.
متخصصین یادگیری را چنین تعریف کرده اند:
یادگیری عبارتست از تغییرات نسبتا پایدار و دائمی در فرد که در اثر تجربه بدست می آید.
2-1-3- آموزش، توسعه نیروی انسانی و جهانی شدن
امروزه آموزش و توسعه نیروی انسانی به عنوان یکی از ضروریات پیشرفت مورد توجه‌ تمامی سازمان‌ها است،به‌طوری‌که سازمان‌ها همواره سعی می‌کنند تا با اتخاذ تدابیر و راهکارهای مناسب به طراحی و اجرای نظام توسعه خود بپردازد. با توجه به اینکه هزاره سوم‌ را عصر دانش، فناوری و جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات نام نهاده‌اند، پر واضح است که‌ جهانی شدن یک فرآیند به حساب می‌آید، لذا اگر توسعه نیابیم مرگ ما حتمی است. در چنین‌ شرایطی مدیران و سازمان‌ها،زمانی می‌توانند توفیق پیدا کنند که از حالت انفعالی در مقابل این‌ پدیده خارج شده و به صورت فعال با آن روبرو شوند و از این میان آموزش و توسعه نیروی‌ انسانی در سازمان‌ها نقشی حائز اهمیت به خصوص در دنیای پر رقابت امروز ایفا می‌نماید.
جهان در آغاز هزاره سوم با شتابی توصیف‌ناپذیر شاهد شکل‌گیری تحولات و دگرگونی‌های عمیق در بسیاری از ابعاد است.این دگرگونی و تغییر فقط در ابزار و روش‌ و برنامه نو نیست، بلکه اندیشه و نگرش انسان به خود و جهان اطراف نیز متحول‌ می‌شود. توسعه و پیشرفت اقتصادی،اجتماعی و آموزشی یکی از آرزوها و آرمان‌های‌ هر جامعه‌ای است. جهانی شدن فرایندی اجتماعی است که در آن قید و بندهای‌ جغرافیایی که بر روابط اجتماعی، فرهنگی سایه افکنده است از بین می‌رود و مردم به‌ طور فزاینده از کاهش این قید و بندها آگاه می شوند (واترز5، 12:1387).
2-1-4- تغییر نقش آموزش در سازمانها
تمرکز آموزش بر روی مهارت‌های خاص کارکنان به سمت تولید و تسهیم دانش حرکت کرده است و به طور کلی سیر تحول نقش آموزش در سازما‌ن‌ها به سه مرحله زیر قابل تقسیم است:
الف: تمرکز بر یاددهی دانش و اطلاعات
به طور سنتی، آموزش به عنوان ابزاری برای یاددهی مهارتها و دانش مورد نیاز کارکنان جهت انجام بهینه وظایف فرد تلقی می‌شود. این نقش، نقشی است که در آینده نیز وجود خواهد داشت و آنرا ایفا می‌کند. فرض اصلی این دیدگاه این است که شرایط اقتصادی و تجاری قابل پیش بینی است و سازمان می‌تواند دانش و مهارت مورد نیاز کارکنان خود را در آینده کنترل نماید.
ب: پیوند بین آموزش و نیازهای کسب و کار
به علت چالشهای مربوط به عوامل متغیر و ناپایدار محیطی، بسیاری از مسائل و نیازهای سازمانی قابل پیش بینی نیستند و این امر موجب می‌گردد نیازهای آموزشی قابل پیش‌بینی نبوده و متناسب با مسائل سازمانی هنگامی که رخ می‌دهند، آموزش طراحی و اجرا گردد. در این نقش برنامه‌های آموزشی دقیقاً متناسب با نیازهای سازمان و شرایط کسب و کار تدوین و اجرا می‌گردد.
ج: کاربرد آموزش برای تولید و تسهیم دانش
بسیاری از سازمانها اعتقاد دارند عامل اصلی کسب مزیت رقابتی، کسب و توسعه سرمایه دانشی است. به عبارت دیگر، نقش آموزش، تربیت و پرورش کارکنانی است که فرایند تولید یا ارائه خدمات را کاملاً درک نموده و فهم جامعی از روابط بین بخشها و واحدها داشته و به طور خودانگیخته به فعالیت بپردازند(اسنر6، 2001).
2-1-5- نهادینه‌سازی آموزش
بعضی از شرکتها با فن‌آوری پیشرفته از مدیریت بوسیله اهداف استفاده می‌کنند که در آن اهداف یادگیری فردی به عنوان بخشی از مذاکرات دوره‌ای بین سرپرستان و کارکنان مطرح و بررسی می‌شوند. معمولاً این رویه برای کارکنان فنی، حرفه‌ای و مدیریتی بکار می‌رود. در زیر به مکانیزم‌های چهارگانه برای نهادینه‌سازی ساختارها پرداخته می‌شود.
1- آموزش- آموزش‌دهنده: این مکانیزم احتمالاً پرکاربردترین مکانیزم و روش است. هر سازمانی دارای تعدادی متخصص سوای متخصصین آموزش است و از آنجایی که برای یک متخصص یادگیری موضوعات جدید آسان‌تر از متخصصین آموزش است.
2- ایجاد مراکز یادگیری مستمر: تعدادی از شرکت ها‌مراکز یادگیری مستمر ایجاد کرده‌اند که در این مراکز کارکنان سطوح پایین کاربردهای ابتکاری که در محل کارشان توسعه داده‌اند را با استفاده از تجهیزات اتوماسیون برای همکاران یا سرپرستان که مایل به دانستن هستند ارائه می‌کنند. موفقیت این مراکز به درک مدیر محلی، تجهیزات، اشتیاق برای ارائه، تشویق و ترغیب مباحث آزاد در مورد ابتکارات و کارکنان شناخته شده‌ای که راه‌حل‌های عالی ارائه می‌کنند، بستگی دارد.
3- تیم‌های کاری نیمه مستقل: این تیم‌ها طبیعی‌ترین محیط برای یادگیری مستمر بویژه تحت خط مشی پرداخت برای دانش هستند. هر تیم متشکل از مهارت‌های زیادی است و هر عضو به اندازه‌ای که بتواند کار و وظایف اعضای غایب را پوشش دهد یا گردش شغل را قبول کند یاد می‌گیرد، هر مهارت اضافی که آموخته می‌شود باعث افزایش تدریجی دستمزد می‌گردد، آموختن و یادگیری در این تیم ها به بخشی از کار تبدیل می‌شود (راسو و زاگر 7، 1988 : 12-13).
4- اتحادیه‌ها و آموزش: اگر کارکنان در یک شرکت در حال یادگیری مستمر، عضو اتحادیه‌ای باشند، اتحادیه آنها بایستی در فرایند یادگیری مشارکت داشته باشد. زیرا، مشکلات مربوط به شرح شغل، قوانین کاری، روابط کارگر و سرپرست، پرداخت‌ها و شرایط کاری، مطرح می‌شود. کارفرما بایستی به مشارکت اتحادیه به عنوان یک نکته مثبت نگاه کند نه به عنوان نکته‌ای منفی. کارکنان بایستی احساس اطمینان بیشتری نسبت به برنامه‌های آموزشی داشته باشند. بدین معنا که منافع آنها همانند کارفرما نیز تأمین می‌شود و آنها باید متقاعد شوند که برنامه‌های آموزشی می‌تواند به تغییرات مثبت در گرفتاری‌های سازمانی بیانجامد. هم چنین، کارگران در صورت تشویق و ترغیب اتحادیه، ضرورت انجام تغییرات را بهتر می‌پذیرند.
اگر اتحادیه‌ها به عنوان یک شرکت مستقل در برنامه‌های آموزشی مشارکت داشته باشند، منافع کارگران و کارفرمایان بهتر تأمین خواهد شد و اعضای اتحادیه‌ها به عنوان آموزش دهندگان و آموزش‌گیرندگان عمل می‌کنند (راسو و زاگر، 1988 : 14-13).
2-1-6- کلاس های مجازی:
کلاس مجازی8 ابزاری است برای رهایی از کلاس و جلسات حضوری و زندگی در سرتاسر اینترنت که می تواند برای نتایج زیر استفاده شود: یک پنجره دیداری/ شنیداری برای مدرس، یک پنجره نمایش اسلاید، یک پنجره برای کپی سؤال هایی درباره کلاس، یک ابزار برای شروع کار با وب سایت9 در کارگاه های شرکت کنندگان، یک ابزار نقشه برداری جهت تهیه آمار فوری برای مدرس، یک پنجره برای چت واقعی10، و تهیه یک ابزار کاربردی برای دسترسی به توانایی شرکت کنندگان.
چرا کلاسهای مجازی مورد بررسی قرار می گیرند؟ بررسی ها نشان می دهد که اغلب سازمانها برای کاهش بودجه های آموزشی شان به دنبال طرح هایی هستند. کلاسهای مجازی همزمان با آموزش مقدماتی آنلاین(زنده) فرصتهایی را برای ادامه هزینه های آموزش تلویحی به طور مؤثر در این زمان مهیا می کند. هزینه کلاسهای مجازی در حال کاهش است و کیفیت وقایع در سراسر زمان در حال افزایش است که این به علت وسعت باند اینترنت بهتر و پیشرفت روشهای فشرده است(کینئو11، 2009: 2). مرکز آموزش ضمن خدمت مجازی وسیله ای حمایتی و پشتیبان برای جامعه آموزشی محسوب می شود. گزارش دودرو و همکاران12(2007) چگونگی حمایت مؤثر نسبت به جامعه مدرسین را نشان می دهد که به وسیله مرکز آموزش ضمن خدمت مجازی تحقق می یابد. براساس این گزارش، مراکز آموزش ضمن خدمت مجازی ملی ابتدا در ایتالیا، بلغارستان، آلمان، لهستان و لیتوانی تأسیس شدند و چندی بعد در رومانی و هلند پا گرفتند. به عقیده اینان، فوایدی برای شرکت در انجمن های مجازی مورد انتظار است، که به طور خلاصه در زیر آورده می شود: حمایت بر حسب تقاضای کارهای روزانه شرکت کننده ها، بهبود یادگیری به هنگام در برگیری ایده های جدید، یادگیری فراتر از محتوا؛ و از معایب انجمن آموزش ضمن خدمت مجازی می توان به مواردی اشاره کرد: موانع تکنولوژیکی، ملاحظه کاری عقلانی طی موضوعات آموزشی، رفتار خودپسندانه حاکی از حس مقاومت در برابر تغییر(دودرو و همکاران، 2007: 349-354).
2-1-7- یاد گیری سازمانی
یادگیری سازمانی بر تغییرات پایگاه دانش سازمان مبتنی است، یادگیری سازمانی خلق نظام‌های مرجع گروهی و رشد قابلیت سازمان در اقدام و حل مسائل می‌باشد.
مدیران در درجه اول به فرایند‌های یادگیری قابل کنترل علاقه دارند. تفاوت اساسی بین مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در این است که مدیریت دانش فرایندی فعال و رهنمودی است. یادگیری سازمانی نامی است که به تغییرات پایگاه دانش سازمان داده می‌شود؛ حال آنکه، مدیریت دانش مستلزم مداخله عمومی و سنجیده است. مدیریت دانش، یک سری مداخلات منسجم را شامل می‌شود که از فرصتها به نحو احسن استفاده می‌کند و پایگاه دانش را شکل می‌دهد (پروست، 1385، 39-38).
2-1-8- سازمان یادگیرنده13
سازمان یادگیرنده، سازمانی است که تمامی قدرت فکری، دانش و تجربه سازمان را برای ایجاد تغییرات و بهبود مستمر در اختیار گرفته و آن را مدیریت می‌کند. سازمان یادگیرنده دارای ویژگیهایی از قبیل، تشویق و ترغیب افراد در همه سطوح برای یادگیری منظم از کارشان، در اختیار داشتن سیستمها و فرایندهایی برای برقراری یادگیری و انتشار آن در سازمان و ارزش قایل شدن برای یادگیری است (بهنامی، 1384: 19).
توانایی یادگیری را بایستی در مهارت و تخصص افراد، تیم‌ها و اجتماع‌های بزرگتری دانست که به افراد کمک می‌کند تا ظرفیت‌های خود را برای ایجاد نتایج مورد انتظار تقویت کند. سازمان یادگیرنده موجب بوجود آمدن توانایی‌هایی نظیر شور و شوق برای ایجاد چشم‌انداز، مذاکره مباحثه‌ای برای ایجاد روحیه پژوهشی و درک پیچیدگی می‌شود (سلطانی، 1385: 3).

2-1-9- لزوم نیاز کارکنان به یادگیری
علاوه بر وظایف و ماموریت‌های شغلی بلاواسطه، نیازهای یادگیری کارکنان به این بستگی دارد که کارفرما از آنها چه انتظاراتی دارد. سازمان‌های پیشرو از کارکنان می‌خواهند که خود را اعضایی بدانند که می‌توانند راههایی که سازمان می‌تواند موفقیت آمیز عمل کند را ارائه و اجرا کنند و متعاقباً از آنها خواسته می‌شود که اطلاعات ریز و دقیقی در مورد اهداف، برنامه‌ها، عملیات‌ مشاغل، همکاران، مدیران، واحدهای کاری و فن‌آوری مورد استفاده داشته باشند تا بتوانند شیوه‌های اثربخش حل مسأله را با هزینه‌های مناسب ارائه دهند.
تعدادی از شرکت‌ها نیز کارکنان را به یادگیری هنر سازگاری فن‌آوریکی تشویق می‌کنند و این هنر اهمیت به سزایی در رشد سازمان دارد. توانایی بالقوه استفاده‌های جدید از اتوماسیون منعطف، ربات‌ها و… در بسیاری از شرکت‌ها عامل مهمی برای رشد هستند (راسو و زاگر ، 1988 : 14).
2-1-10- آموزش در سند چشم انداز20 ساله نظام جمهوری اسلامی ایران
دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تاکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم که به عنوان یکی از هدف‌های اصلی در سند چشم‌انداز آمده است نیازمند توسعه همه جانبه علمی در تولید و تجاری سازی دانش است.
آموزش الکترونیکی به عنوان ابزاری قدرتمند در عملیاتی کردن این هدف باعث ایجاد فرصت‌های برابر در فراگیری در همه جا، همه زمان و برای همه می‌شود و توسعه آن می‌تواند نقش مهمی در دستیابی به هدف فوق داشته باشد.( سند چشم انداز20 ساله نظام جمهوری اسلامی ایران).

2-1-11- آموزش در برنامه پنجم توسعه
در بند الف ماده 19 برنامه پنجم توسعه کشور آمده: دولت موظف است تا پایان برنامه، فناوری اطلاعات و ارتباطات را در کلیه فرایندها جهت تحقق عدالت آموزشی و تسهیل فرایندهای موجود و ارائه برنامه‌های آموزشی و دروس دوره‌های تحصیلی به صورت الکترونیکی به کار گیرد. وزارت آموزش و پرورش نیز موظف است تا پایان برنامه، آموزش از راه دور و رسانه‌ای را به منظور تضمین دسترسی به فرصت‌های عادلانه آموزشی تحقق ببخشد.
بند د ماده 19 نیز به بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایندهای آموزشی برای تحقق عدالت آموزشی و تسهیل فرایندهای موجود و ارائه برنامه‌های آموزشی و دروس دوره‌های تحصیلی به صورت الکترونیکی اشاره دارد. (قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (1394 ـ 1390)، مصوب جلسه علنی مورخ 15/10/1389).

2-1-12- آموزش در نقشه جامع علمی کشور
در این سند توسعه نظام آموزش الکترونیک و زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه آموزش عالی و آموزش و پرورش و تربیت و توانمندسازی دانش‌آموزان در شئون دینی، خانوادگی، اجتماعی، زیستی و بدنی، هنری، حرفه ای، علمی و فناوری برای ورود به عرصه‌های مختلف زندگی و جامعه و پرهیز از جهت‌گیری محض دوره آموزش عمومی به سمت آموزش عالی می باشد. و با رصد دائمی شرایط محیطی به منظور پاسخ‌گویی پیوسته و پویای آموزش و پرورش به نیازهای حال و آینده جامعه می‌باشد. در محتوای متن سند نقشه جامع علمی کشور مواردی مرتبط با نظام آموزش و پرورش داریم که در ذیل آمده است:

از 8 هدف کلان نظام علم و فناوری کشور: 3 هدف مرتبط با آموزش و پرورش
از 9 هدف بخشی نظام علم و فناوری و نوآوری کشور: 3 هدف مرتبط با آموزش و پرورش
از 13 راهبرد کلان توسعه علم و فناوری در کشور: 9 راهبرد مرتبط با آموزش و پرورش
از 73 راهبرد ملی متناسب با راهبردهای کلان توسعه علم و فناوری در کشور: 21 راهبرد ملی مربوط به آموزش و پرورش
از 221 اقدام ملی متناسب با راهبرد های ملی توسعه علم و فناوری در کشور: 57 اقدام ملی مرتبط با آموزش و پرورش(نقشه جامع علمی کشور)
2-1-13- آموزش الکترونیکی
اصطلاح یادگیری الکترونیکی اولین بار توسط کراس14 وضع گردیده و به انواع آموزش هایی اشاره شده که از فناوری های اینترنت و اینترانت برای یادگیری استفاده می کنند (آتشک ،1386 ).
مصادیق یادگیری الکترونیکی ، یادگیری مبتنی بر شبکه ، آموزش مبتنی بر شبکه ، آموزش مبتنی بر اینترنت و یادگیری پیشرفته است. (خان15، 2005 و یعقوبی و همکاران ،1387 ).
در تعاریفی دیگر کوپر16 (2004) یادگیری الکترونیکی را مجموعه فعالیت های آموزشی می داند که با استفاده از ابزارهای الکترونیکی اعم از صوتی ، تصویری ، رایانه ای و شبکه ای صورت می پذیرد.
میلش و همکاران17 (2009) معتقدند یادگیری الکترونیکی یکی از روشهای جدید آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است که با محور قرار دادن انسان به عنوان یادگیرنده فعال، می تواند تمامی اشکال آموزش و پرورش و یادگیری را در قرن بیست و یکم متحول سازد و به چالش حاصل از میزان تقاضای اجتماعی برای آموزش و فقدان منابع آموزشی کافی پایان دهد.
مایر18 (2005) به تعریف مفهومی از یادگیری الکترونیکی پرداخته است و آن را یادگیری فعال و هوشمندی می داند که ضمن تحول در فرآیند یاددهی – یادگیری در گسترش و تعمیق و پایدار ساختن فرهنگ فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش اساسی و محوری خواهد داشت. در یک تعریف کلی یادگیری الکترونیکی استفاده از فناوری شبکه (مانند اینترنت) به منظور طراحی ، تحویل درس و اجرای محیط آموزشی به منظور تحقق و استمرار یادگیری می باشد (حمدی19،2007).
پاولوسکی20 (2006) برای یادگیری الکترونیکی پنج هدف غلبه بر محدودیت های : جغرافیایی ، فرهنگی، اقتصادی ، فردی و نظام های رایج آموزشی را مشخص کرده است. به طورکلی هدف آموزش الکترونیکی حذف زمان، مکان و محدودیت های منابع آموزشی و فراهم نمودن امکان دسترسی یکسان، رایگان و جستجو پذیر در دوره های درسی و ایجاد فضای آموزشی یکنواخت برای اقشار مختلف در هر نقطه و بهینه سازی شیوه های ارائه مطالب درسی به منظور یادگیری عمیق تر و جدی تر است. در چنین فضای آموزشی برخلاف آموزش سنتی، افراد به انداز ه توانایی خود از موضوعات بهره مند می گردند. (رام ، 1385).


پاسخ دهید